Kampen mot psoriasis

Den här bloggen följer mitt försök att bli kvitt min psoriasisartrit. Artriten är en följd av hudåkomman psoriasis vilket visar sig i form av ledinflamationer. Sju år får räcka, nu tar jag upp kampen mot psoriasis.

En bra fråga

Kategori: Medicinskt

Jag fick en väldigt bra fråga från signatur Ankaret:

"Jag undrar om du följer någon speciell diet. En del födoämnen anses ju förvärra psoriasis."

Tack för din fråga och tack för att du läser min blogg, Ankaret. Jag har inte ändrat min "vanliga" kost sedan jag började med pH-Balans produkter. Jag äter fortfarande mjölkprodukter och rött kött och annat som påstås försämra psoriasis, jag ska kunna äta den mat jag vill och motbalansera med nåt annat t.ex. specialkost. Man kan ju byta ut ett mål om dagen mot nåt bra.

Däremot har jag märkt en liten försämring sedan jag slutade med Methotrexate i form av nya psoriasisfläckar. De är inte stora men de finns ändå. Jag inser mer och mer att jag måste få ordning på magen/kosten för att min kropp ska kunna motarbeta psoriasis. Den hjälpen fick jag av shakes på morgonen med dinkelkli, helnyponmjöl, nässelpulver och linfröolja för då märkte jag att magen mådde bättre. Dessvärre tröttnade jag efter två månader utan något som helst resultat, och dessutom var det tradigt med samma shake morgon efter morgon. Hade jag sett nån form av resultat så hade jag fortsatt. Så jag är väl dessvärre tillbaks på ruta ett.

För att vara ärlig så blir det en del skräpmat. Eftersom jag har såpass ont att jag ofta inte kan röra mig fritt så ställer jag mig inte och lagar mat varje dag och min sambo orkar inte med det heller så hon har viktigare saker för sig på dagarna. Då blir skräpmat lösningen. Det är varken roligt eller billigt men det är enda lösningen. Tro sjutton att jag vill ändra min kost men det är inte bara att göra det när kroppen säger ifrån.

Hoppas att du fått ett fullgott svar, Ankaret.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: