Kampen mot psoriasis

Den här bloggen följer mitt försök att bli kvitt min psoriasisartrit. Artriten är en följd av hudåkomman psoriasis vilket visar sig i form av ledinflamationer. Sju år får räcka, nu tar jag upp kampen mot psoriasis.

Tid för dränering

Kategori: Medicinskt

På måndag ska jag till sjukhuset och få mitt knä dränerat på vätska. Det började för ett par veckor sedan och har sakta vuxit så vätskan måste bort. Tidigare läkare jag har varit hos har påstått att vätskan kan försvinna av sig själv men det har jag nog aldrig råkat ut för. Då får man dränera.

Man får en nål instucken i knät, lite snett från sidan så att man träffar hålrummet och varken ben eller senor. Sen får man lite lokalbedövning som får verka en stund. Sen tappas knät på vätska. Jag har för mig att mitt "rekord" är ungeför 3 dl, då var knät stort. Såpass stort att det såg ut som en tjock korv ovanför knäskålen. Lite halvläskigt, sådär. Sån är också känslan när man dränerar. Jag tycker iaf att det inte gör ont men det är så förbaskat obehagligt. Åsså måste man ju ligga still också och inte slå till sköterskan eller doktorn själv.

Samtidigt när man ändå är där ska vi se över "vraket" och se om man kan ge några kortisoninjektioner för att lindra smärtan. Man kan ju hoppas att det funkar men jag kan inte minnas att det har gjort det när inflammationerna gått såpass långt. Man ska injicera precis när man börjar få ont, då funkar det. Men man kan ju hoppas på att det funkar.

Ett annat alternativ är kortisontabletter, så att man bearbetar inflammationerna från insidan istället. Har inte heller funkat så vitt jag kan minnas men nån gång ska ju vara första.

Sen ska vi också diskutera biologiska mediciner. Jag har inte riktigt koll på vad det är men det är åtminstone inget som är framställt kemiskt och kostar noll och inget. Det är jättedyrt och vad jag har förstått så sätter läkarna inte in det i första läget utan väljer det billigare alternativet, som ställer till mer än gör nytta. Sen har jag också hört att i Finland så är biologiska mediciner det första man ska sätta in för det har ofta bäst effekt. Heja Sverige?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: